PIETER-JAN BELDER

klavecimbel / fortepiano / orgel / dirigent

Pieter-Jan Belder studeerde klavecimbel en blokfluit aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. In 1990 behaalde hij voor beide instrumenten het diploma Uit­voerend Musi­cus.

Sindsdien treedt hij veelvul­dig op in binnen- en buitenland als klavecinist, fortepianist, continuospeler en blokfluitist. Zo speelde hij
op internationale festivals voor oude muziek in onder andere Berlijn, Leipzig, Barcelona, Vlaanderen, Potsdam-Sans Souci, Nizhny Novgorod en Utrecht.

Sinds 2005 is hij als dirigent van Musica Amphion regelmatig te gast in Het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam. Hij voerde daar in 2011 onder meer Purcells Dido & Aeneas uit met Sarah Connolly en Collegium Vocale Gent. In 2012 dirigeerde hij Musica Amphion en Collegium Vocale Gent in een Handel- en Vivaldiprogramma, eveneens in het Amsterdamse Concertgebouw.

 

Pieter-Jan Belder is initiator van het meerjarig project ‘Bach in Context’, een samenwerking van Musica Amphion en het Gesualdo Consort Amsterdam. Het doel van dit project is om middels concerten en cd-opnames de cantates en orgelwerken van J.S. Bach thematisch met elkaar in verband te brengen. Het project belicht ook het kerkorgel als continuo instrument, naast het klavecimbel. De cantates worden in principe enkelbezet uitgevoerd. 

 

In 1997 was Belder winnaar van de NDR-Musikpreis te Hamburg.
In 2000 werd hij winnaar van het Internationale Bachwettbewerb Leipzig.

 

Belder is regelmatig te gast als klavecimbeldocent bij diverse masterclasses in Den Haag, Tsjechië, USA en Tokio


 

laatst bijgewerkt: 28 mei 2017

 

Ga naar downloads

Vanaf 1989 was hij vaste medewerker van het Radio Kamer Orkest waar hij werkte o.l.v. onder andere Frans Brüggen, Ton Koopman, Roy Goodman, Masaaki Suzuki, Kenneth Montgomery en Philippe Herreweghe. Daarnaast is hij als continuospeler actief in diverse ensembles, waaronder de Nederlandse Bachvereniging, Collegium Vocale Gent, het Gesualdo Consort, Camarata Trajectina, het Orkest van de 18e Eeuw en zijn eigen ensemble Musica Amphion. Verder begeleidde hij solisten als Johannette Zomer, Peter Kooij, Rémy Baudet, Nico van der Meel, Sigiswald Kuyken, Harry van der Kamp, Wilbert Hazelzet en Saskia Coolen.


Sinds 1991 maakte Belder meer dan 130 cd-opnames waarmee hij internationale erkenning en bekendheid als klavecinist verwierf. Zo werkte hij mee aan een complete editie van alle Bach klavecimbel-werken (13 cd’s). Deze succesvolle opnames werden gevolgd door een opname met het complete klavecimbeloeuvre van Domenico Scarlatti (36 cd’s), klavierwerken van Soler (8 cd’s) en Rameau (3 cd’s).

Met Musica Amphion realiseerde hij eveneens grote projecten, zoals de cd-opname van het complete oeuvre van Corelli, Telemanns Tafelmusik, Bachs Brandenburgse Concerten en klavecimbelconcerten. Tevens verscheen er een cd-opname met de complete kamermuziek van Henry Purcell. Recent verscheen er een achttal cd’s geheel gewijd aan het ouevre van Carl Philipp Emanuel Bach.
 

Momenteel werkt hij aan een complete opname van het Fitzwilliam Virginalbook, de orgel- en klavecimbelwerken van J.F. Dandrieu, het complete klavecimbel oeuvre van Johan Sebastian Bach.

Recent verscheen een CD met ostinato composities van diverse componisten en viool sonates van C.P.E. Bach met violiste Rie Kimura